תזונה לספורטאים

כל ספורטאי מעמיס הרבה מאד על הגוף שלו. העובדה הברורה כיום היא שכ-70% מההצלחה בספורט תלויה בתזונה של העוסק בספורט. בכוחה לא רק למקסם את היכולות של אותו ספורטאי, אלא גם למנוע נזקים, מיידים או מצטברים, לגוף. אז מה בדיוק כולל תפריט התזונה של הספורטאי הממוצע? וכיצד ניתן למקסם אותו?

השילוב ההכרחי שבין תזונה לספורט

כל מומחה בריאות יעיד שהמפתח לחיים בריאיים הוא שילוב שבין תזונה נכונה, לבין חיים פעילים ככל האפשר. במקרה של ספורטאים, המשוואה נכונה עוד יותר. הדבר בא לידי ביטוי לכל אורך הדרך: זה מתחיל במאכלים קטנים, אך עמוסי אנרגיה ופחמימות, לפני האימון, וממשיך בארוחה המרכזית ועמוסת הפחמימות שאוכלים לאחריו, ושתפקידה הוא לבנות מחדש את שרירי הגוף והמקורות האנרגטיים שלו. כמובן שעל הספורטאי להקפיד על שתייה מרובה של מים, כשבהתאם למורכבות ולרמת המקצועיות של הפעילות, ניתן לשקול גם משקאות אנרגיה מסוגים שונים.

יש לזכור, עם זאת, שלכל פעילות גופנית מאומצת יש את התזונה שמתאימה לה ביותר. זו גם הסיבה שאינספור ספורטאים, ובייחוד המקצועיים שביניהם, עובדים עם תזונאי צמוד, המתאים להם תפריט יומי, על פי הפעילות הספציפית שהם עושים, ובהתאם למטרות הספציפיות שהם מגדירים לעצמם: תזונה לצורך חיזוק שרירי הגוף תהיה שונה מאשר זו שנועדה לשפר את הביצועים על מסלול הריצה, למשל. מיותר לציין שהפעילות הגופנית מאבדת מיעילותה כאשר אינה מלווה באותם היבטים תזונתיים, ועלולה, בטווח הארוך, להביא לנזקים שונים לגוף הספורטאי.

יחד עם זאת, מספר טיפים קטנים יכולים לעזור לכל ספורטאי:

חשיבותם של תוספי תזונה

כיום, יש תמימות דעים על כך שספורטאי מקצועי אינו יכול לעשות זאת מבלי להיעזר בתוספי תזונה, כאשר מספר תוספים עיקריים נכנסים לתמונה. הראשון הוא אבקות החלבון למיניהן. אלה יכללו חלבונים מהחי ומהצומח כאחד, כשהם מהולים בנוזלים, ולרוב כשמתווספים אליהם מינרלים, ויטמינים וחומרים חיוניים אחרים. אבקות אלה מאפשרות לבנות את מסת השריר של הספורטאי, לגרום לכך שהעלייה שלו במשקל תהיה מבוקרת, ושהגוף שלו יהיה החטוב ביותר שניתן לדרוש. קיימים כיום מגוון סוגים של אבקות חלבון, כאשר הנפוצים שבהן הם חלבון מי גבינה, חלבון קזאין או חלבון עשוי סויה, המתאים לצמחוניים מבין הספורטאים.

כל ספורטאי זקוק, מטבע הדברים, לציוד ספורט הכולל נעלי ריצה, חולצה מנדפת, שעון דופק וגם אנרגיה, כשגם כאן ניתן למנות תוספים חשובים במיוחד. ג'לי אנרגיה מגיעים כיום במגוון רחב של טעמים (וניל, פירות טרופיים, תפוח ירוק, תות בננה ועוד), ופועלים על הגוף במגוון צורות: החל מהגברת הפעלתנות, דרך שיפור ביצועים ועד למניעת התכווצויות שרירים. חטיפי האנרגיה, מתוכם כאלה המותאמים במיוחד לספורטאים, משלימים את המשוואה.

מוגש בחסות אנאירובי פלוס.