הקשר שבין אכילת פירות לאימון ספורט

תזונה נכונה כחלק מאורח חיים ספורטיבי היא בעלת משמעות רבה להצלחה בתהליך ולביצוע אימונים באופן אפקטיבי. מלבד היותה שומרת על הגזרה ומסייעת לאימונים ממושכים ועצימים, לתזונה ישנה השפעה משמעותית על הבריאות ועל אורח החיים.

מה קורה בגוף במהלך פעילות גופנית?

במהלך פעילות גופנית, בין אם מדובר בפעילות אירובית או אנאירובית, הגוף משתמש באנרגיה רבה. בתחילה, ישתמש הגוף באנרגיה הזמינה לו בזרם הדם, ולאחר מכן ייקח אנרגיה ממחסני הגליקוגן בגוף. המאמץ המוגבר במהלך פעילות גופנית, גורם לקרעים מיקרוסקופיים בסיבי השריר, אותם מתקן הגוף בזמן ההתאוששות שלאחר האימון. תהליך זה, הוא מה שהופך את השרירים לחזקים ומפותחים יותר באימון הבא. אימון גופני ללא אנרגיה מספקת המגיעה ממזון, יהיה חסר אפקטיביות ואף עלול יהיה לגרום לפציעות בינוניות וחמורות שיגרמו להפסקת שגרת האימונים. ההבדל בין אימונים בשעות הבוקר לאימונים בשעות הערב, טמון בעיקר ברמת האנרגיה הזמינה בגופו של המתאמן. לרוב, אימוני בוקר, לאחר ארוחה קלה וממריצה, יהיו יעילים ובריאים יותר מאימוני ערב, שנעשים לאחר שהגוף כבר עייף. בנוסף, אימון בוקר מאפשר לפתוח את היום בתחושה של חיוניות.

אכילה לפני ואחרי אימון וכיצד זה תורם לאימון

אכילה לפני אימון ואחריו, חשובה להצלחת האימון ולהשגת המטרות. אכילה לפני אימון מספקת אנרגיה, מה שמאפשר להחזיק זמן ממושך יותר בפעילות ולהימנע מפציעות. ההמלצה היא, לאכול כ-3-4 שעות לפני האימון ארוחה מזינה ומלאה, ובטווח זמן קצר של חצי שעה עד שעה לפני האימון, לאכול מזון מתוק שיאפשר לגוף לעמוד במשימה. מזון ממותק, נספג בזרם הדם תוך מספר דקות ולכן יעיל במיוחד במקרים של מאמצים פיזיים וממושכים כדוגמת פעילות גופנית. בדקות שלאחר האימון, הגוף זקוק למזון שיאפשר לו להתאושש מהעומס, וגם לכאן נכנס התפקיד של המזון המתוק והעשיר בסוכר. סיום אימון ללא אכילה של מזון המספק אנרגיה, יגרום לתחושת עייפות חזקה עד לרמה של חוסר יכולת לתפקד. חשוב לזכור, שהמטרה היא לאכול מזון עשיר בסוכר, אך חשוב לא פחות זה להקפיד שהוא לא יזיק לגוף מבחינות אחרות. פירות הם ללא ספק מזון איכותי אותו ניתן לאכול לפני האימון ומיד אחריו - הם מתוקים, מלאים בוויטמינים ונותנים לגוף את האנרגיה באופן מהיר ובריא. לאחר פרק זמן של שעה מסיום האימון, חשוב לאכול ארוחה מלאה המורכבת מחלבון, פחמימה ושומן, על מנת לאפשר לגוף לעבור ממצב של התאוששות למצב של בניה וחיזוק השרירים.

מה הם הפירות המומלצים לאכילה לפני ואחרי פעילות גופנית?

הפירות שיהפכו את האימון שלכם להרבה יותר יעיל הם רבים ומגוונים, מה שמאפשר לבחור בפרי שאוהבים. הבננה נחשבת לפרי-על, עם סוכר טבעי שהופך תוך מספר דקות לאנרגיה יציבה וממושכת, ולא סתם היא נקראת "פצצת אנרגיה צהובה". בנוסף, ניתן למצוא בבננה כמויות יפות של אשלגן, זרחן, מגנזיום ועוד חומצות שומן וויטמינים. תפוח הוא פרי נוסף שמתאים מאוד למתאמנים, ולצד כמות הסוכר הטבעי שבו, הוא מספק לגוף ויטמין C, ויטמינים מקבוצה B ומגנזיום. בנוסף, התפוח ידוע כמוריד כולסטרול רע, ולכן מסייע בשמירה על אורח חיים בריא. גם אבטיח, הפרי המתוק והעונתי, מספק כמות גבוהה של אנרגיה לצד כמות גבוהה של ויטמין C ונוגדי חימצון המחזקים את המערכת החיסונית. פירות נוספים המתאימים לשילוב בפעילות גופנית הם ענבים, אגס, תפוז ואננס. בגזרת הפירות היבשים, התמר נחשב למקביל של הבננה ומספק כמות גבוהה של אנרגיה. יתרונותיהם של הפירות, לצד העובדה שהם בריאים, הם באפשרות לשאת אותם בתיק, ללא צורך בהכנה מוקדמת, ובכך שהם מרעננים ומלאים בנוזלים.

אימון אפקטיבי המותאם לצרכי המתאמן

פירות ואימון כושר זה צירוף מצוין, אך חשוב להקפיד על אכילה של פירות עם ריכוז גבוה של סוכר, כמו ענבים, תפוח, בננה, אבטיח ותפוז, וכן על אכילה של ארוחה מלאה לפני ואחרי האימון במטרה לאפשר לגוף להיבנות לקראת האימון הבא. לכל מתאמן ישנם צרכים שונים, הלוקחים בחשבון את מצבו הבריאותי, משקל הגוף ואופי האימונים אותם הוא מבצע. מתאמן שמייעד את עצמו לקחת חלק בתחרות כדוגמת מרתון או איש הברזל, יידרש לתוכנית אימונים שונה ממתאמן שמעוניין לחטב את גופו או לרדת במשקל. במטרה להשיג את התוצאות הטובות ביותר ולשמור על אימונים אפקטיביים ובריאים, פרי הדימיון ממליצים להתייעץ עם איש מקצוע בתחום.

המאמר נכתב באדיבות פרי הדמיון